Nettavis.net Bli med å skape Norges største nettavis for ungdom.

Søk i artikler
Søk i artikler:
Google-søk:
Nyheter
Forside
Film / Musikk
5 på gata
Data
Elektronikk
Helse
Humor
Hvor og når
Innenriks
Kommentar
Konspirasjonsteorier
Leserinnlegg
Reportasje
Sport
Ukas hjemmeside
Ukas portrett
Utenriks
Eksterne linker
Romerike Internett
Tips oss!
Send en e-post til tips@nettavis.net eller ring 95751335.
MMS

Ditt bilde her? Lag en ny MMS-melding og legg ved et bilde. Bruk kodeordene mn nn og send meldingen til 2065. Bildet kommer opp når administrator godkjenner bildet.
Pris: 5,-.

Tjenesten er levert av Monsternett.


Husmorsloven = dum lov

Jeg mener at husmorsloven er en idiotisk lov. Jeg mener at siden husmødre er bare hjemme, og ikke er ute i arbeidslivet, så har de ikke noen rett til å si at de skal få så og så mye av ektefellen. Hvis de absolutt vil ha noe, så får de komme seg ut i jobb istedefor å bare sitte hjemme.

2007-11-30 20:02:26 | Skrevet av Ragnvald Holst-Larsen | © Nettavis.net

Debatten under og inlegget over er hentet fra Rettslære undervisningen med diskusjon via its leraning. Kom gjerne med dine innlegg ved å sende en mail til tips@nettavis.net eller bruk kommentar feltet under.

Debatten er herved satt igang om husmorloven:

Elev1: Her synes jeg du kommer med dumme argumenter. Ikke alle sitter på rumpa i hjemmet, men gjør faktisk en stor innsats. De sørger for at huset er reint, alt er i orden, ungene blir passet på og får mye omsorg, mannen får maten klar på bordet når han kommer hjem, så han kan slappe av, mens kvinnen kanskje fortsetter med sine plikter utover kvelden.
sist oppdatert 28.09.2007 13:16  

Elev2: Jeg mener at husmorsloven er en idiotisk lov. Jeg mener at siden husmødre er bare hjemme, og ikke er ute i arbeidslivet, så har de ikke noen rett til å si at de skal få så og så mye av ektefellen. Hvis de absolutt vil ha noe, så får de komme seg ut i jobb istedefor å bare sitte hjemme.
Har du tenkt på at mødrene kanskje er hjemme for å passe barn og holde huset i stand? Klart det sikkert er noen mødre som bare sitter på ræva hjemme, men flertallet av de gjør nok mye arbeid. Hvis du vet hvor mye arbeid det er å gjøre i et hus, og itillegg passe barn, så vil jeg si at et ordentlig husarbeid hjemme likestiller seg med et vanlig yrke! Hva hvis mannen er sikkerhetsvakt i en bås. Vil du si at mannen har mer å gjøre enn kvinnen hjemme??

lagt inn 28.09.2007 13:17  

Jeg mener ikke det. Egentlig så mener jeg ikke noe av det jeg sa :P jeg er helt for husmorsloven, men var så kjedelige diskusjoner her at jeg tenkte at jeg kunne prøve å få igang til diskusjon her
lagt inn 28.09.2007 13:19  

Elev 3: Det dere argumenterer for og i mot her er begge deler riktig, men i ulike situasjoner. Det finner både husmødre som gjør en kjempe innsats hjemme, og det finnes de som ikke gjør noe i det hele tatt. Og det er derfor det burde ha vært noe som kontrollerte vekten på dette. Jeg vet ikke hvordan, men det blir umoralskt begge veier å ta fra den ene ufortjent, eller å ikke få noe av den ene når man absolutt hadde fortjent det!
lagt inn 28.09.2007 13:22  

Elev 4: For å ta et eksempel da. I frustrerte fruer  er moren først hjemmeværende. Etterhvert vil moren komme ut i arbeidslivet igjen, og dermed er faren hjemmeværende, og må passe på hus og barn. Han er svært negativ fordi han tror ikke det er noen utfordring og det er ikke stort å gjøre. Men senere viser det seg at han ikke takler det i det hele tatt, dagen brukes til å holde styr på ungene, og oppvasken og andre dagligdagse ting blir ikke gjort, fordi han rett og slett ikke har tid.
Å være en husmor kan være krevende det også og kan være en like stor jobb som noe annet!
lagt inn 28.09.2007 13:23  

Elev 5 Det er sant . Men det er noe man ikke så lett for sjekket opp. Derfor er det viktig å ha husmordommen for de husmødrene som virkelig gjør en innsats i hjemmet. De mennene som har en kone som er hjemmeværende å ikke gjør noenting, kunne kanskje ha videofilmet henne, og visst dette i retten i et fremtidig skillsmisseoppgjør?
lagt inn 28.09.2007 13:25  

For å ta et eksempel da. I frustrerte fruer  er moren først hjemmeværende. Etterhvert vil moren komme ut i arbeidslivet igjen, og dermed er faren hjemmeværende, og må passe på hus og barn. Han er svært negativ fordi han tror ikke det er noen utfordring og det er ikke stort å gjøre. Men senere viser det seg at han ikke takler det i det hele tatt, dagen brukes til å holde styr på ungene, og oppvasken og andre dagligdagse ting blir ikke gjort, fordi han rett og slett ikke har tid.
Å være en husmor kan være krevende det også og kan være en like stor jobb som noe annet!


Men nå er det desverre ikke alle husmødre som er like nøye og setter like høye krav som de i Frusterte Fruer gjør:) Hadde dette vært tilfelle, så hadde så klart alle fortjent å følge regelen som den er i dag.
lagt inn 28.09.2007 13:26  


Jeg har ikke sett frustrerte fruer, men det kunne vært tilfelle :P mannen klager jo alltid over at husarbeid er så lett men når de først gjør det klager de over at det er så slitsomt.
lagt inn 28.09.2007 13:27  


Kanskje det er en løsning. For det kan jo godt tenkes at mannen vil skilles, om kona ikke gjør noe som helst hjemme. Men om han filmer henne, så tror jeg samtidig at dette vil bli brukt imot han i retten, fordi det er krenking av privatlivet.
lagt inn 28.09.2007 13:27  


Tilbake til forsiden | Leserinnlegg